{{ctrl.viewMoreText}}

Operatör

Sektion

Operatörsoberoende

Vi hjälper dig inte bara att se över dina operatörsavtal och företagsabonnemang för att optimera din kostnadsbild och anpassa efter behov. Vi blir också din talesperson mot vald operatör för att du ska slippa sitta i telefonkö med okända kundtjänstmedarbetare. Med andra ord behöver du bara ta hänsyn till en part.

Vi tar dialogen med operatören

Vi älskar våra operatörer och pratar med dem flera gånger om dagen. Vi har lärt oss deras arbetsrutiner och har lite gräddfil till snabbare hantering och djupare teknisk kompetens. Vi hjälper dig med:

  • Starta nya abonnemang
  • Förlänga abonnemang
  • Byte och aktivering av SIM-kort
  • Dialog med operatör vid support och leveransärenden
  • Avslut av gamla abonnemang vid operatörsbyte
  • Genomför kostnadskalkyler vid operatörsbyte

Operatörsanalys - Att byta lönar sig!

Få kontroll på kostnaderna med rätt företagsabonnemang. Våra kunder sparar i genomsnitt 20-30% på att se över sina avtal. Vi analyserar företagets ringvanor och väljer ut de bästa företagsabonnemangen för just era behov.

Så här går det till

Nuläge och analys

Företagets ringmönster och abonnemang dokumenteras och sammanställs. Vi går igenom alla operatörers utbud och väljer ut de abonnemang som stämmer bäst överens med era behov.

Förslag

Du får en skräddarsydd åtgärdsplan med den bästa lösningen för just ditt företag, inklusive en kostnadskalkyl över hur mycket ni kan spara.

Byte

Om du vill hjälper vi till att implementera den nya lösningen enligt vår rekommendation och sköter kontakten mot operatörerna.

Psst...

Med vår molnbaserade företagsväxel är du inte bunden till en operatör.
Behåll växeln, byt operatör och spara en slant.

Våra operatörer

HUR FUNGERAR OPERATÖRSMARKANDEN?

I Sverige finns det bara en handfull unika nät. Det är Telia, Tele2, Telenor och 3. Det finns faktiskt ett femte nät, Net1, men de utnyttjar en annan teknik då infrastrukturen bygger på det gamla NMT nätet. Alla andra operatörer har köpt plats på en eller flera av dessa nät, där flera kända varumärken i realiteten är dotterbolag till operatörerna. Hallon är i realiteten Tre, Comviq är Tele2 och Halebop är Telia. Det finns också så kallade MVNO operatörer (mobile virtual network operator). Dessa operatörer är fristående företag som hyr in sig i någon av de stora operatörernas nät och däreigenom återförsäljer kapacitet direkt mot konsumenter.

En djungel av abonnemangsformer

Att hitta rätt abonnemang är förstås inte helt enkelt. Operatörerna skapar kontinuerligt nya varianter avseende pris för samtal, sms och datamängder. Dessutom kombinerat med olika bindningstider och upplägg. Att teckna rätt abonnemangstyp för olika typer av användare är lite pyssel som kräver att man dels har kontroll på nuvarande avtal och den faktiska förbrukningen. Samtidigt måste man hitta det erbjudande som ger bäst värde för pengarna.

Hur ska man resonera kring täckning?

En förutsättning för att du ska kunna ringa med din mobiltelefon eller använda data är att det finns täckning på den plats där du befinner dig. Täckningen påverkar i sin tur hastigheten och funktionen. Därför är det viktigt att du tar reda på hur täckningen är på de platser/orter där du främst avser att ringa eller surfa. Täckningen kan även skilja sig åt mellan olika operatörer.

Även om du har täckning för att ringa kan det vara så att den inte är tillräcklig för att du ska få en bra uppkoppling med mobilt bredband. Detta eftersom datatjänster normalt kräver högre signalstyrka än taltjänster. Tänk också på vilken hårdvara du använder då den kan ha betydelse för din möjligheten att ringa och surfa.