{{ctrl.viewMoreText}}

Framtidens arbetsdag

Sektion

Ett samtal med en IT-visionär och punksångare

Hur levde vi för 30 år sedan och hur lever vi om 30 år. Egentligen borde grunden i sättet vi lever våra liv vara rätt lika då och nu, men så är det ju inte. Och en anledning är digitaliseringen. Hur vi kommunicerar, underhåller oss och arbetar har förändrats mycket, åter igen tack vare digitaliseringen. Att framtidens arbetsdagar också kommer se annorlunda ut råder det inget tvivel om. Vi har pratat med Niclas Nilsson som gillar åt vilket håll utvecklingen går, och vi är nästan där.   

Niclas ”Nizze” Nilsson arbetar på Office Management som Head of IT Delivery. När han inte sitter vid datorn sjunger han i punkbandet Dead Pollys. Niclas har funderat mycket kring framtidens arbetsdag och trenden som går mot mer flexibla samarbeten. Han blir då och då påmind av sina barn hur snabbt teknikutvecklingen har gått. 

-      Pappa, om du inte hade en mobil när du var liten, vad spelade du på då? är en av de mest tänkvärda frågor jag fått. Sannolikheten att jag inte spelade på någonting digitalt fanns inte i kalkylen överhuvudtaget. Jag tänkte inte ens tanken att jag skulle kunna kommunicera med hela världen med en enhet lika stor som min plånbok. Och om jag nu vänder på det hela, hur ser det ut när min son är 50 och hans barn ställer liknande frågor? Vad kan man göra då som vi inte ens kan fantisera om nu? När vi pratar om "framtidens arbetsdag" så kan den innehålla nästan precis vad som helst, så det gäller att vi hänger med.

När Niclas visualiserar framtidens arbetsdagar tänker han att alla har sina egna tider, att du som medarbetare kan delta på möten och workshops oavsett var du befinner dig. Behöver man ta en paus mitt under arbetsdagen och göra något annat är detta inget problem. På så sätt skapas ett hållbart arbetssätt vilket Niclas menar höjer livskvalitén. 

-      Vardagens pussel läggs i ett nafs tack vare flexibla arbetssätt. Förr såg jag halvtimmar och timmar i receptioner, caféer och väntrum som stressmonster, men idag ser jag det som en chans att få ordning på en massa små, men ack så viktiga ärenden.

”Nizze” menar på fördelen med att kontoret ligger vägg i vägg med sovrummet. Möjligheten att kunna sitta med morgonkaffet och datorn i knät, precis i tid för första mötet. Avståndet till kontoret får allt mindre betydelse tack vare säkra lösningar i molnet som minimerar risken för dataintrång.   

-      En riktigt bra grej med molnet i allmänhet och Office365 i synnerhet är hur lätt det är att kommunicera med varandra oavsett var alla befinner sig. Hemma, på tåget, på kontoret, hos kunden, på ditt favoritcafé eller hos svärföräldrarna. Kollegorna är aldrig längre bort än ett mail eller en Teamschat.

Hur ser framtidens arbetsdag ut? Nizze ger dig fem tips!

1. Glöm 9-5…    

…men glöm inte dina kollegor! Boka alltid in möten och event som kräver att du är på kontoret. Definiera tydliga gränser så ingen känner krav att arbeta långt in på kvällen och under helger. Viktigt att den närmaste chefen fortsätter kommunicera, utöver möten, med de medarbetare som arbetar mycket på distans. 

2. Fokusera på resultatet

Kommunicera förväntningar och se till att vara tydlig! Vi skulle kunna säga att vi arbetar som om det vore flex, men utan ”tid”. Man kan implementera olika digitala stämpelur, men det skapar en känsla av att vara övervakad och är ofta kontraproduktivt. Fokusera istället på resultatet, i slutändan är det ändå det som räknas. 

3. Tydligt regelverk   

Definiera tydligt vad som är arbete och hur det ska rapporteras. Korta möten varje morgon, även på distans, är en superbra metod för att se till att alla är med på tåget. Kalendern är också ett jättebra verktyg för att veta vad medarbetaren gör just nu. 

4. Lär dig verktygen   

Lägg ner tid på att verkligen lära dig verktygen för möten i molnet. Till exempel Teams. Se även till att dina kollegor känner sig lika trygga som du, så slipper du lägga dyrbar tid i möten på att guida dina medarbetare i enkla funktioner så som bland annat skärmdelning. 

5. Alla är olika   

Tänk på att alla är olika och tillåt medarbetarna att ”arbeta som vanligt”. För vissa passar 9-5 och andra föredrar att jobba några timmar på kvällen. Försök hitta en bra balans i arbetsgruppen.