Aspia

- Vi kunde göra det många drömmer om, att skapa något helt nytt. Vi utgick från processperspektivet och lät det vara definierande för valet av system och leverantörer. Vårt mål var att bli den mest intressanta spelaren på  marknaden, både för våra kunder, men självklart också för våra medarbetare och för miljön.

"Vi kunde skapa något helt nytt"

Aspia var tidigare en del av PWC, men sedan den 1 juli 2018 är det ett fristående bolag som fick möjligheten att utveckla en egen organisation och upprätta en helt ny IT-miljö utan ”legacy”.  

- Vi kunde göra det många drömmer om, att skapa något helt nytt. Vi utgick från processperspektivet och lät det vara definierande för valet av system och leverantörer. Vårt mål var att bli den mest intressanta spelaren på marknaden, både för våra kunder, men självklart också för våra medarbetare och för miljön, säger Johan Ekblom CIO på Aspia. 

Aspia är ett digitaliserat företag eftersom organisationens kontor, medarbetare och kunder är spridda geografiskt i hela Norden. Det är viktigt att både medarbetare och kunder kan mötas oavsett var man bor eller arbetar. Mycket av arbetet handlar om rådgivning, som ska fungera lika bra digitalt upplevelsemässigt som fysiskt.    

 

Samarbete och kommunikation

När plattformen för samarbete och kommunikation skulle ses över i samband med förändringsresan föll valet på Microsoft365 som plattform. 

- Vi hade tidigare GoogleG Suite Enterprise och bytte till Microsoft365 som vi upplever som ett mycket mer kompetent ekosystem. En stor faktor till detta är Teams, som erbjuder så mycket mer än videokonferens. För oss var det viktigt att den teknik vi väljer som stöd till plattformen tar vara på hela tjänstens kapacitet. Övergången till Microsoft Teams har varit en framgångsfaktor för att kunna arbeta på distans. Inte bara ha möte utan även dela dokument, samverka och skapa tillsammans, säger Johan.

 

 

 

"För oss var det viktigt att den teknik vi väljer som stöd till plattformen tar vara på hela tjänstens kapacitet. Övergången till Microsoft Teams har varit en framgångsfaktor för att kunna arbeta på distans. Inte bara ha möte utan även dela dokument, samverka och skapa tillsammans"

Johan Ekblom
CIO Aspia

Val av teknik

Aspia utvärderade många tekniska alternativ och leverantörer för videokonferenslösningen. Valet föll slutligen på teknik från Logitech och Office Management som helhetsleverantör för mötesrumstekniken. 

- Vi ville ha den modernaste tekniken som verkligen drar nytta av Teams. Det finns många lösningar som fungerar med Teams, men Logitechs lösning är byggd för Teams. Först då kan man använda systemets fulla kapacitet och funktionalitet som samarbetsplattform. 

Aspia hade också kravet att lösningen ska kunna anpassas för rum i många olika storlekar, så att användaren känner igen tekniken oavsett vilket rum och vilket kontor man loggar in från. 

- Utbudetav leverantörer och lösningar är enormt, men vi tycker Logitech hade den modernaste plattformen som uppfyllde våra krav på att vara anpassningsbar och som också är möjlig att övervaka på distans, berättar Johan. 

- Den utrustning vi har valt fungerar mot Teams och då föll valet på Logitech. Vi ville ha en samarbetspartner som kunde leverera i hela Sverige på ett likartat sätt. Office Management presenterade bäst totalt upplägg.

 

Centralstyrning på distans

Utöver att Aspia ställde krav på att tekniken ska kunna fjärrhanteras och centralstyras på distans, var det också viktigt att installationen av mötesrummen kunde genomföras på ett likartat sätt på alla kontor i hela Sverige. Från Norr till Söder. 

- Eftersom det inte finns kunskap lokalt för att hantera systemen måste IT avdelningen centralt kunna se hur utrustningen mår och hur den används. Av den anledningen är det också viktigt att vi har pålitliga samarbetspartners,som Office Management visat sig vara, som levererar med samma servicegrad och kvalitet på alla landets kontor oavsett geografisk placering. Detta har varit oerhört viktigt för oss och det fungerar bra, säger Johan. 

Idag har Office Management och Logitech installerat 80 mötesrum på Aspias 73 kontor som är spridda i hela Sverige. Tidigare hade vissa mindre kontor inte fullvärdig mötesrumsteknik, men det är åtgärdat nu.  

- Målsättningen är att alla våra kontor ska ha utrustning som fungerar så att vi kan mötas på lika villkor oavsett var man bor eller väljer att arbeta, avslutar Johan.  

 

Om Aspia

Aspia är en ledande företagspartner för ekonomitjänster som redovisning, löpande bokföring, årsbokslut, lönehantering och skatterådgivning. Verksamheten omsätter 1,4 miljarder och har 1400 medarbetare som tar hand om 30 000 kunder från 70 olika kontor i Norden.

          

Liknande artiklar

Chatta med oss
Chatten är stängd