Inredning koncept 2: Vi förbättrar

Arken Zoo

– blanda gammalt och nytt för känsla av lekfullhet

Arken Zoo är en del av Musti Group och är Nordens största husdjurskedje­koncept. De har över 100 butiker runt om i landet, med ett brett sortiment av bland annat djurfoder och tillbehör. När Arken Zoo flyttade sitt supportkontor från Kista till Frösundavik hjälpte Office Management till med inredningen och uppdraget att skapa en stimulerande kontorsmiljö som speglade företagets personlighet.

 

Inredning som speglar företaget

Efter ett snabbt beslut att flytta från Kista hamnade Arken Zoo med sina lite över 60 anställda på kontoret och tillhörande husdjur i Frösundavik i Solna. För företaget som älskar djur och deras välmående, passade det natursköna området med närhet till Hagaparken och livliga promenadstråk perfekt, och det var även denna känsla de ville föra vidare in i kontorsmiljön. Därför behövde de snabb hjälp med en inredning som speglade varumärket Arken Zoo.

– Vi behövde hjälp, tips och guidning redan i början för att skapa en känsla av lekfullhet och energi på kontoret. Vi ville få fram vår uppdaterade grafiska profil för Arken Zoo som precis hade tagits fram, samtidigt som det skulle passa in i en kontorsmiljö. Vi var också ute efter ytor att bara få sätta sig, där man kunde känna att man trivs och kan ta det lugnt på, säger Jessica Nyqvist, Office Manager på Arken Zoo.

 

Redan kund hos Office Management

Office Management har varit leverantör för kontorsmaterial, kaffemaskin, städning och komplettering av möbler sedan innan vilket gjorde att valet blev självklart när de träffade Bella Everts som är inredningsdesigner på Office Management.

– Vi behövde någon som var lyhörd, kommunikativ och som kunde ge ett förslag men också var flexibel i ändringarna som skedde löpande under projektet. Jag har kunnat lägga bollen i Bellas knä och hon varit ett stöd under hela processen i planering och projektledning. Framför allt innan byggprocessen var i gång och vi inte hade de exakta måtten.

Arken Zoo har satsat på att mixa både befintliga och nya möbler vilket går under Office Managements inredningskoncept 2 “Vi förbättrar”. Där kan du få hjälp genom en grundlig behovsanalys att anpassa ytor, möbleringar och tekniska lösningar för att främja kreativitet och samarbete på arbetsplatsen.

Att byta kontor i en pandemi försvårade vissa saker som leveransproblem, men Jessica Nyqvist säger att samarbetet med Office Management gjorde det lättare med budget och prisfrågor samt tänket kring kontorsmiljö där både djur och anställda ska få plats.

– Att byta kontor och samtidigt vilja modernisera inredningen och hålla budget hade aldrig gått utan hjälp. Det har till exempel fått oss att inse att vi inte behövde så stora skrivbord, samt att vi behövde ett rekreationsrum som har fått stor nytta hos medarbetarna. Ibland kunde jag inte sätta ord på vad vi ville ha men Bella lyckades på något sätt få fram det ändå, säger Jessica Nyqvist.

 

En “wow-känsla”

Jessica Nyqvist berättar att mottagandet av både besökare och medarbetare av det nya kontoret har varit bra. Det finns nu plats för både fokusering och häng med kollegorna, samtidigt som företagets lekfulla personlighet lyser igenom.

– Mottagandet har i helhet varit väldigt positivt, många har fått en ”wow-känsla” när de kommer till kontoret. Det är på grund av att vi har flyttat till det naturnära området, men också att folk har fått mer kraft av att komma till ett kontor som speglar mer energi än tidigare.

Vill du veta mer om våra inredningskoncept?

Här kan du få mer information om hur vi kan hjälpa dig skapa ditt drömkontor. Vi är med dig i alla steg för att processen ska bli så smidig, snabb och kostnadseffektiv som möjligt.

Liknande artiklar

Chatta med oss
Chatten är stängd