{{ctrl.viewMoreText}}

I huvudet på en inredare

I huvudet på en inredare

Vissa dagar behöver man inspiration, sprudlande energi och härliga samtal som föder idéer. Därför satte vi oss ned med vår inredare Bella Everts för att få hennes syn på färg, form, design och kreativitet. 

Berätta, hur länge har du arbetat som inredare?   
Jag har arbetat som inredare i ungefär 8 år, både som egenföretagare och anställd. När jag var fast anställd fick jag ansvara för hela processen. Jag hittade kunder, gjorde behovsanalyser, tog fram förslag, beställde produkterna och fanns på plats vid monteringen. Jag gjorde allt helt enkelt. Det var lärorikt för när jag sedan ville bredda mig hade jag användning av vad jag lärt mig. Där någonstans startade jag eget företag. Jag tog inte bara fram inredningskoncept, utan även det visuella uttrycket till olika event och mässmontrar. Det var ändå färg och form, men mycket bredare jobb. Sedan gjorde jag också en avstickare till Operan och Dramaten, där jag jobbade med scendekor som rekvisitör och produktionsansvarig. 

Vad är det roligaste med ditt jobb?
Det roligaste jag vet och det jag får energi av är att komma ut hos en kund som behöver hjälp med ett inredningskoncept. Att försöka förmedla ett företags identitet via möbler, materialval, färg och former är något jag brinner för. Jag vill ju skapa mervärden, både för individerna på plats men också för varumärket eftersom det ofta leder till ökad lönsamhet. Glada medarbetare som trivs presterar bättre. På så sätt ser jag den rumsliga gestaltningen som en strategisk resurs i företagets varumärke. 

Vet kunderna vad de vill ha då?
Ofta förklarar kunderna sina idéer om vad de vill uppnå med ord, som jag sedan försöker omtolka och omvandla till form, färg och inredning som passar deras förväntningar. Det är en rejäl utmaning, såklart. Men som sagt, det roligaste jag vet.

Men varför ska ett företag satsa på inredning? 
En hälsosam arbetsmiljö som är genomtänkt, från ljus och ljud, till färg och form, lockar fram glädje och kreativitet. Det får helt enkelt de anställda att må och prestera bättre och kan sänka antalet sjukskrivningar. Det finns det forskning på. Det stärker ju även varumärket om medarbetarna berättar om hur väl de trivs på arbetsplatsen. Men det går inte att bara gå ut och skaffa ett par mysiga lampor och lite gröna växter. Det krävs kunskap om vilka effekter olika kombinationer av ljus, ljud, färg och form ger. Då först blir arbetsmiljön effektiv. Gör man fel så kan en god ambition få motsatt effekt.

Hur menar du då?
Man skapar inredning och koncept till den som ska använda det. Därför måste jag ju ta reda på väldigt mycket om mottagaren. Först och främst: vem ska använda rummet, till vad ska det användas och hur. Genom inredningen kan man förmedla företagets historia, vision och kultur. Det stärker ju varumärket om medarbetarna berättar om hur väl de trivs på arbetsplatsen.

Vi håller såklart med. Vill du ha inredningstips och inspiration? Bella återkommer snart med fler inredningdtips.

Kontakta oss